(Epos Carangan
Aruna lan Aruni)
Crita kang kawiwitan ing negara Atas
angin, ana sawijining pandita kanthi
aran Begawan Kasyapa, dhweke nduweni
garwa 2 yaiku dewi Winata lan dewi Kadru, kekarone urung nduweni putra, mula
dheweke marak sowan ing ngarsane begawan Kasyapa, saperlu pengen nduweni
momongan.
“ana apa kekarone pada marak sowan
ing ngarsananingsun, apa ana babagan kang wigati?”, mangkono pitakone begawan
kasyapa marang garwa kekarone.
Dewi Winata lan Kadru banjur matur
yen sejatine dheweke pengin nduwenei jejere putra, nanging nganti saiki wong
sakloron urung ana tandha tandha bakale nggarbini, kahanan mau di mangerteni
dening bagagwan Kasyapa,Sang begewan banjur paring tendhog utawa tigan menyang
dewi Kadru lan Winata, lan pesene supa endhog mau kaeremi lan bakale netes lan
lair putra, memper kya sing di penginake.
Banjur kekarone mundhur saka
ngarsane sang begawan, kanthi bungah wong loro mau ngeremi antiga mau.Wis
nganti atusan taun, akhire tigan dewi Kadru netes lan nglairake awujud naga
kang akeh antarane Naga Gombang, Taksaka, Basuki, Kumala lan ula cilik cilik
liyane.
Kahanan mamngkono mau ndadekake rasa
cuwaning dewi Winata, awit tigan saka peparinge begawan Kasyapa urung nan kang
netes.Saking gedhene pepinginane banjur, tigan mau di peksa betes kanthi cara
di pecahake, saka tigan mau lair garudha nanging kanthi kahanan urung wayahe netes.Sang bayi garudha mau di wenehi tenger
Garudha Aruna, sang Aruna urung nduweni wulu mulane rasane lara kabeh, saking
rasa lara kang ora bisa kinampet lan dukane marang kangjeng ibu sang Wianata,
mula Aruna nyupata marang ibune.
“Heh kangjeng ibu, menthala lan tega
panjenengan netessake aku kang urung wancine lan ndadekake rasa lara ing
sakujuring badanku, mula poma aja lali dhuh ibu, kangjeng ibu uga bakal
ngrasakne kelara lara kaya apa sing dak rasa lan bakale luwih lara amarga amung
dadi gediba tan rineganan”, kaya mangkono mau sote sang Aruna.
Bareng sang Aruna wis tuwuh wulune
lan pengkuh kanggo nyangga awake ing dirgantara, Garudha mau lunga tanpa arah
kang pinasthi.Dheweke gela marang apa kang wis kinucap marang sang ibu, nanging
sakdurunge Aruna lunga dheweke menehi pesen marang ibune.
“Dhuh ibu, pun Aruna badhe nganglang
saindhenging dirgantara menika, anging kula namung badhe nitip pesen supados
tigan ingkang namung setunggal punika kasuwun dipun rumat kanthi tumemen,
amargi napa kang medal saking tigan wau ingkang saged nguculake panjenengan
saking sot kula”. Ature Aruna.
Sang Aruna banjur lunga, mesat ing
dirgantara ilang ing walike para mega.Apa kang dadi pesene Aruna pancen di
estokne kanthi tumemen dening Dewi Winata.
Ing sawijining dina nalika dewi
Kadru lan Winata padha seswangan ing ngantariksa, padha rersana endahing
swasana kang karasa.Dewi Kadru lan Winata kuwi sejatine mbakyu adhi, sinambe
rasan rasan, kekarone weruh jantrane turangga kadewatan, yaiku kud
ucchahisrawa, dewi Kadru banjur gawe toh tohan kanthi nebak warna kuda
ucchahaisrawa mau, sapa kang kalah kudu gelem dadi gedibal selawase, dewi
Winata banjur nyanggupi.Dewi Kadru nebak yen warna kuda kadewatan mau yaiku
ireng, dene dewi Winata nebak sewalike, kuda kadewatan mau ulese putih memplak.
Dewi Kadru wis krasa yen dheweke
bakal kalah, nanging dewi Kadru bnjur ngandharake kekarepane kang la marang
putra putrane, nalika kuda ucchahaisrawa sesuk nganglang dirgantara para naga
supaya nutupi kuda kadewatan mau supaya wernane malih dai ireng, nanging dening para putrane cara mau cara kang
nistha lan ora sarujuk marang apus rama mua.
“Heh anak anak ora ngerti wales
budi, bakale ing temeb mburi kowe kabeh bakal kabasmi, tumpes tapis tanpa tilas
kebakaring agni pamujan” mangkono sot kang kawetu saka dewi Kadru kegawa
kagoling atine.
Para putra banjur wedi marang sot
kang kawetu saka dewi Kadru, naga.naga mau banjur nyarujuki apus krama lan
gelem nutupi kuda kadewtan nalika ngambah ing dirgantara.
Esuke dewi Kadru lan Winata padha
nunggu metune kud ucchahaisrawa, ora suwe turangga kadewatan mau metu lan
bareng di sawang kanthi premati werna saka kuda mau jebule ireng polos,
kasunyatan kang ora bener nadekake cuwaning dewi Winata kang rumangsa getun lan
keduwung marang lelakon kang wis kawuri, sot,e saka keng suta pancen bener
kadaden.Gelem ora gelem sang dewi Wianat
kudu dadi gedibale dewi Kadru
selawase urip.
Kahanan mu lumaku puluhan tahun, wis
wayahe endhog kang kari siji mau netes kanthi kahanan kang samesthine.Deneing
dewi Winata, garudha mau di wenehi aran garudha Aruni.Garudha mau ora let suwe
bisa mabur ngambah ing dirgantara.Dening sang ibu sang Aruni di jarawani menawa
dheweke nduwe sedulur tuwa kanthi aran garudha Aruna.
Sang Aruni banjur pengin nggoleki
sedulur tuane mau, entuk ora entuk sang dewi amung bisa menehi panjurung lan
donga, lan dheeke(Winata) ora pengen anake kang waruju mau ngerti yen ibune
dadi gedibale bibine pribai.
Garudha Aruni banjur njaluk pamit
marang ibune lan mesat ing dirgantara.Sang Aruni anggone nggoleki garudha Aruna
bebasan is ngiteri saindenging dirgantara, nanging kepeksa nora ketemu, anggone
nggoleki nagnti tekan ing taman Suralaya, ing kono akeh oh ohan kang nyegerake,
mula who wohan mau banjur di pangan wae dening garudha Aruni.Tukang jaga taman
banjur matur ing ngarsane bethari Uma
yen who ohan ing taman sari entek di pangani garudha kang gedhe.Mula
bethari uma banjur uusan marang keng putra aiku bethara Sambu,Brahama Indra, Bayu, lan Wisnu supaya nyekel Garudha mau.Nanging nyatane
bethara Sambu, Brahma, Indra, lan, Bayu ora bisa nelukake garudha aruna mau,
ngerti kahanan mangkono mau banjur bethara Wisnu tumandang kanthi pribadi, ora
suwe garuha mau kasil katelukake lan di dadekake titihan dening vethara Wisnu,
Dening batahra Wisnu garudha Aruni
mau di enehi aran maneh dadi garudha Brihawan.Garudha Brihawan banjur dadi
mitra rakete saka kuda Ucchahaisrawa.Ing pungkasane Brihawan mudeng yen ibune
sasuwene iki dadi gedibale bibine pribai, dewi KadruSang Graudha banjur menyang
bethara Wisnu yen dheweke arep ketemu kalawan ibune, amarga wis suwe banget
dheweke ora ketemu marang ibune.
“Dhuh pukuklun, waleh waleh punapa
kula marak wonten ing ngarsanipun oanjenengan tanpa tinimbalan saperlu badhe
nyuwun palilah kagem nemoni biyung kula, awit sampun angu mboten kepanggih, jer
minangka anak kedhah saged sabiyantu dumateng bot repote tiyang sepuh”.Ature
Aruni marang bethara Wisnu.
Dening bethara Wisnu, Aruni di
entukne nemoni biyunge.Nalika arep tumuju marang biyunge, Brihawan ketemu
kalawan garudha kang uga gedhe.Ora nana lia yakuwi garudha Aruna, seulur loro
mau banjur gapyuk rerangkulan ngilangi rasa kangen, Aruna nganharake menawa
arep ketemu kalawan dewi Winata mula kekarone bareng menyang omahe ibune.
Tekan kono sang Aruna lan Brihawan
banjur nggoleki ibune, sakwise ketemu apes lan pepes ngerti panandang kang
kasandang dening ibune, Garudha loro mau padha atawang tawang tangis karo
ngrangkul ibune, Brihawan kang saiki minangka jejere ingon ingon kadewatan
banjur njaluk ibune kauculake saka ukuman anggone kalah toh tohan duk ing
nguni, dewi Kadru wegah nglulusake panjaluke Brihawan, ing mburi saka dewi
Kadru ana naga naga kayata Ttamala, Taksaka, lan Gombng kang njampangi
ibune.Suwe saya suwe dredah antarane Garudha lan Naga ora bisa di selaki maneh,
Garudha loro mau nandingi naga kang ewonan gunggunge, ora let suwe Briahawan
lan Aruna nekakake garudha garudha liyane, pungksane para naga pada ngaaku
kalah lan dewi Kadru ngulusake panjaluke garudha Brihawan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar