NGULANDARA
Wis 3 dina
iki RA. Tien Tisnowati sida dadi pengantèn dhaup karo R.M. Purwodirjo Komis Pos
ing Malang. Tempuking gawé nganggo dianakaké pésta gedhén‑gedhénan, malah
nganggo tontonan tanggapan wayang kulit. Tamuné sing teka akèh banget tanpa
wilangan akèh, nganti ing dalan kebak motor. Saya para priyayi luhur, akèh sing
rawuh. Kabèh nélakaké senenging atiné.
Nalika
temuning pengantèn, R. Sukmana, uga merlokaké teka, nonton saka sajabané pager
karo wong akèh. Nanging bareng weruh pengantèn dijèjèraké lungguh, R. Sukmana
ambruk ora éling, mulihé didhabyang‑dhabyang wong akèh. Ya wiwit iku R. Sukmana
banjur katon dheleg‑dheleg baé ana ngomah, malah enggoné sekolah njaluk metu
pisan, andadèkna kagèté kanca‑kancané. Kasenengané saiki lungguh ijèn ana
kamar, ngalamun. Awaké saiki katon kuru, guwayané aclum, menyang pangan ora
maju, semono uga bab sandhang penganggoné ora naté diopèni, waton temèmplèk
baé. Kahananing kamaré kang biyèn katon resik, rajin, saiki katon kotor, kebak
tegesan rokok lan suwèkan kertas. Paturoné morat-marit, tur wis ora rupa
paturon manèh. Sandal, sepatu lan gapyak disèlèh ngisor bantal. Meja tulisé
kebak kulit kacang lan awu rokok.
Weruh
tindaké R. Sukmana sing kaya mengkono mau ibuné sedhih banget. Wis kaping‑kaping
ibuné enggoné nuturi menyang anaké, nanging saiki ora tahu digugu, malah
digeguyu baé. Saya sedhih manèh bareng weruh anaké pikiré rada ora waras,
sering gumuyu dhéwékan, yèn ora ya lunga saparan-paran mulihé ora mesthi. Ibuné
ya wis ngerti jalarané R. Sukmana kaya mengkono mau marga saka kapedhotan rasa
katresnan, mikir menyang RA. Tien Tisnowati kang saiki wis diboyong karo sing
lanang menyang Malang.
Wis
digolèkaké wong pinter marambah‑rambah, meksa ora ana sudané, malah saya tambah
katon ngengleng. Mung apiké ora gelem ngrusak barang‑barang lan ora tau nganggu
gawé tangga teparo. Tangga teparoné akèh sing welas weruh larané R. Sukmana
mau.
Yèn weruh wong mlaku srimbitan
metu ngarepé, R. Sukmana enggoné nyawang kedhèp tesmak karo umpetan, bubar kuwi
unjal napas dawa, gumuyu dhèwèkan.
Ya wiwit
dina iku R. Sukmana banjur kaya ora genep pikiré. Mundhak dina kahananing awaké
saya mundhak rusak, kelakuané wis kaya wong owah kaé. Sandhang penganggoné ya
wis ora umum manèh, nganggo sepatu, sarungan, dhasinan nganggo caping. Yèn ora,
sarungé dikalungaké kathoké cekak kolor, thèklèkan metu dalan gedhé, terkadhang
tekan Sriwedari. Yèn weruh kancané, dhèwèké énggal‑énggal mlayu ndhelik.
Sawijining
dina wayah soré, nalika semono R. Ngt. Partoasmara asmané ibuné R. Sukmana lagi
mbathik ana buri, kagèt krungu swara mbak krompyang binarengan lan swaraning
barang antep tiba, pernahé ana kamaré anaké. R. Ngt Partoasmara ora kepénak
atiné, banjur énggal‑énggal mlayoni. Kaya ngapa kagèté bareng mlebu kamaré
anaké mau, weruh R. Sukmana wis adus getih rainé, njrebabah ora obah‑obah ana
jogan. Sandhingé kebak pecahan kaca lemari sing wis ambyar dadi
sawalang-walang. R. Ngt. Partoasmara njerit terus ngrungkebi anaké sing wis ora
obah‑obah. Tangga teparoné bareng krungu, banjur énggal‑énggal padha tetulung,
tandang gawé, R. Ngt. Partoasmara lan R. Sukmana dijunjung, diturokaké menyang
dhipan. Ora suwé dhokter teka, terus mriksa sing lagi padha ora éling mau. R.
Ngt. Partoasmara, sawisé disuntik kudu terus saréan dhisik, nanging R. Sukmana
kudu énggal-énggal digawa menyang Rumah Sakit, awit tatuné rada nguwatiri, awit
ana sirah, yèn ora énggal‑énggal oleh pitulungan bisa mbebayani jiwané. Dené R.
Ngt. Partoasmara cukup diupakara ana omah baé, awit ora mbebayani. Motor
ambulance kang ditilpun ora suwé teka, banjur nggawa R. Sukmana menyang Rumah
Sakit.
Nganti
sewulan R. Sukmana kapeksa teturon ana Rumah Sakit awit tatuné pancèn mbebayani
banget cedhak karo utak. Manut keterangané dhokter tatuné mau merga kena
pecahaning kaca, malah isih ana kaya sing kari ana tatuné, bisané ngetokaké
kaya mau kudu dioperasi.
Saben ésuk‑soré
R. Ngt. Partoasmara tilik anaké menyang Rumah Sakit. Bareng sepuluh dinané manèh
R. Sukmana nembé kena dijak guneman. Guneman baé isih ngrekasa banget, sirahé
isih diperban kabèh, sing katon mung mripat, irung lan cangkem, liyané
ketutupan perban kabèh.
Bareng
ngancik rong sasi R. Sukmana nembé kena mulih. Saiki kasenengané meneng, arang
guneman, yèn ora perlu. Kanthi ngati‑ati lan tlatèn, saben dina ibuné tansah
mituturi kanthi pitutur kang becik‑becik, wusanané R. Sukmana bisa ilang
kasedhihaning atiné. Klakuané sing kaya wong linglung bisa mari.
“Bu, aku
arep matur karo panjenengan apa kepareng?” mengkono gunemé R. Sukmana menyang
ibuné nalika ibuné lagi natani wadé kang arep dikirim menyang Semarang, wayah
jam 4 soré.
“Arep omong
apa Suk, coba omonga.” Wangsulané R. Ngt. Partoasmara karo nyawang putrané.
“Anu Bu, aku
arep sekolah manèh apa kepareng?”
“O kena
banget Suk, kena! Malah aku bungah yèn kowé arep sekolah manèh.”
“Nanging Bu
aku arep sekolah nggambar.”
“Sekolah
nggambar? Gambar apa?”
“Kaé ta Bu,
bangsaning gambar sesawangan, kayata, gunung-gunung, kali‑kali, sawah‑sawah sing
katon asri‑asri digambar nganggo cet, ana mori.”
“O kaé ta,
iya kena. Yèn wong Sala kéné apa sing diarani juru sungging ngono iku?”
“Iya bener
Bu, tembungé Indonesia Pelukis.”
“Iya, iya.
Lha sekolahé ana ngendi Suk?”
“Ya kuwi Bu,
sekolahé ora ana Sala kéné, nanging ana Ngayoja.”
“Lha apa ing
kéné ora ana?”
“Ora Bu,
sing ana Ngayoja, Surabaya, lan Bandung. Mula aku milih Ngayoja baé sing
cedhak.”
“Lha iya ta
yèn ngono. Lha karepmu suk kapan?”
“Yèn bisa
arep énggal‑énggal baé Bu. Mung baé sing dakpikir Ibu bakal kijènan ora ana
kancané.”
“O prakara
aku mono gampang Suk, mengko pamanmu Citrasoma Wanagiri rak ya gelem dikon ana
kéné, kanggo réwang‑réwang aku.”
“Iya sukur
yèn ngono, nanging apa Paklik Citrasoma kersa bu?”
“Mesthiné ya
kersa. Lha sekolahmu pirang tahun?”
“Kira‑kira 3
taun.”
“Lha
enggonmu sekolah ana kéné kepriyé, apa ora kokterusaké?”
“Ora Bu,
awit aku duwé idham‑idhaman liya, kepéngin dadi juru sungging ngono.”
“Iya sukur,
dakdongakaké muga‑muga bésuk bisaa kondhang tekan ngendi‑endi.”
“Ya
pengèstumu baé Bu. Nanging ya kuwi Bu, bab ragadé kepriyé?”
“Wis ta ora
susah kuwatir yèn mung bab ragad kanggo sekolah baé kiraku wis cukup,
tinggalané swargi bapakmu isih ana.”
R. Sukmana
bungah atiné. Let semingqu R. Sukmana sida mangkat menyang Ngayoja, sekolah
nggambar karo sawijining pelukis kang wis misuwur. R. Sukmana pancèn nduwèni
dhasar nglukis, mula lagi setaun baé wis bisa nglukis werna-werna, tur alus
garapané. Bareng ngancik karotengah taun, banjur nerusaké sekolah nglukis manèh
menyang Bandung, karo sawijining bangsa Eropah, nganti R. Sukmana bisa lulus
sekolahé. Wiwit iku jenengé wis kondhang ing kalanganing para pelukis. Sanajan
wis lulus. R. Sukmana tansah ngudi undhaking kapinterané manèh, sarana njaluk
piwulang‑piwulang marang para pelukis liyané sinambi dipraktèkaké, wusana
jenengé saya kondhang nganti bisa sadrajat[1]
karo jenengé para pelukis manca negara. Wiwit R. Sukmana dadi pelukis, atiné
banjur katon ayem seneng. Lelakon sing wis naté gawé ngeresing atiné bisa ilang
dislamur sarana nggambar sing asri‑asri, mung kala-kala yèn kèlingan karo
lelakon sing uwis‑uwis sok krasa nanging ya mung sedhéla. Kanggo kenang‑kenangan
atiné dhéwé, sing sok nduwèni rasa kangen karo kenya sing wis naté gawé
gonjinging jiwané, R. Sukmana banjur gawé gambaré RA. Tien Tisnowati awangan[2].
Gambaré mau bareng wis dadi banjur disimpen, ora gelem masang mundhak dadi ton‑tonen
baé. Mung yèn nuju krasa kangen gambar mau nembé dibukak, disawang banjur
disimpen bali manèh. Gambar mau ora naté dituduhaké karo sapa-sapa, disimpen
primpen.
* * *
Witing
tresna jalaran saka kulina.
R. Sukmana
mau ana Bandung manggon ana omahé Mang Gandaatmaja, kang nyambut gawé dadi
klèrk ana Asistènan. Mang Gandaatmaja sakloron atèn‑atèné becik banget, nganti
R. Sukmana wis direngkuh kaya déné keluwargané dhéwé baé. Dené sing wadon,
asalé saka Madiun anaké mung siji thil wadon, jenengé Dèdèh Siti Kurniasih wis
prawan diwasa, umumré 17 th. Dèdèh Siti Kurniasih mau bocahé ayu manis. Ya
dhèwèké mau kang saben dina tansah ngladèni R. Sukmana, terkadhang lunga bareng
menyang désa‑désa, yèn R. Sukmana pinuju nggambar. Mauné R. Sukmana ya ora
nduwèni rasa apa‑apa karo Dèdèh Siti Kurniasih mau, mung dianggep kaya déné
sedulur dhéwé. Nanging suwé‑suwé, bareng weruh wataké Dèdèh Siti Kurniasih kang
alus lan luhur budiné tur pinter, R. Sukmana banjur wiwit kagiwang. Atiné kang
wis kemba, banjur wiwit thukul kadunungan rasa katresnan. Suwéning‑suwé, lan
olèh palilahé wong tuwané sakaroné, Dèdèh Siti Kurniasih banjur dipèk bojo.
Enggoné jejodhoan tansah atut‑runtut, sing wadon nyata bekti banget. Bareng let
setaun anggoné jejodhoan banjur pinaringan momongan lanang, dijenengaké
Sutrisna.
Nanging
durung tutug enggoné padha jejodhoan, nalika Sutrisna lagi umur setengah tahun,
Dèdèh Siti Kurniasih banjur tinggal donya, merga lara dhysentri. R. Sukmana
susah banget iya sedhih awit Sutrisna isih cilik, isih mbutuhaké pengrumatan.
Ibuné banjur dilayangi. Sutrisna nuli digawa ibuné menyang Sala. Wektu semono
mara tuwané wis pindhah menyang Plabuhan Ratu.
R. Sukmana
dhéwé banjur nerusaké enggoné lelana, ngumbara nganti tekan tanah Eropah Kulon
lan Asia Wétan. Bareng wis tutug anggoné ngumbara banjur mulih manèh menyang
Sala. Sutrisna wektu semono wis umur loro setengah taun.
Ing
sangareping omahé R. Sukmana katon ana omah gedhong anyar, enggoné ngadekaké
nalika R. Sukmana ana manca. Omah gedhong mau apik, cèkli gagrag modhèl anyar.
Ing ngarep omah ana patamanané kang tinata asri rajin, muwuhi asrining pandulu.
Omah mau
sing duwé M. Tondhosadéwa, sudagar bathik saka Lawéyan. Sing manggon ana omah
kono mung wong papat yaiku M. Tondhosadéwa sakloron, banjur anaké wadon Sri
Kumaladèwi lan baturé wadon siji.
Sri
Kumaladèwi mau wis prawan, umuré 19 taun rupané ayu, dhasar anaké wong sugih
pisan, mula sandhang panganggoné sarwa mompyor-mompyor, suwengé berléyan
gedhéné saklungsu, gelangé Mas 20 gram sesisih tinrètès berléyan, durung
kalungé 10 gram, imbuh mainané inten sedhompol sing pating gIebyar cahyané,
blerengi sing nyawang. Sri Kumaladèwi mau tansah didama-dama banget déning wong
tuwané sakloron awit dhasar anak mung siji, tur wadon pisan, sapanjaluké tansah
dituruti kabèh, dhasar ana. Motoré baé gagrag anyar Cadillac.
Bareng R.
Sukmana wis seminggu ana ngomah banjur kenal karo Sri Kumaladèwi. Kawitané
kenal merga Sri Kumaladèwi tuku lukisané R. Sukmana 3 iji sing loro wujud
sawangan kang asri, sing siji wujud gambaré putri Sala kang lagi njogèd
Bondhan. Gambar 3 iji mau regané Rp. 300,‑. Liyané iku Sri Kumaladèwi, isih
pesen gambar manèh 4 iji, yaiku gambaré putri jogèd srimpi, tari payung, tari
Bali, lan gambaré dhéwé, kanggo pasrèn jero lan kamaré Sri Kumaladèwi dhéwé.
Let rong sasi gambar pesenan mau nembé dadi telu, kari siji sing durung, yaiku
gambaré Sri Kumaladèwi dhéwé, awit sing digambar kudu wongé dhéwé, supaya luwih
urip, ora cukup mung potrèté baé, awit gambar mati, dadiné gambar kurang
sampurna.
“Suk apa Mas
olèhé miwiti gawé gambarku iki?” mengkono pitakoné Sri Kumaladèwi menyang R.
Sukmana bareng wis nampani gambar pesenan 3 iji.
“Bab kuwi
mung kari gumantung ana sliramu Dhik, aku mung kari manut tunggu dhawuh.”
“Yèn ngono
beciké suk dina Minggu ngarep iki baé ya Mas, diwiwiti.”
“Ya becik
Dhik.”
“Olèhé
nggambar ana omahku apa ana dalem kéné Mas?”
“Kuwi aku
mung kari ndhèrèk baé Dhik, ana ndalemu kono ya becik, ana omahku kéné iya
kena, padha baé.”
“Ah yèn
ngono énaké ana kamar studhio panjenengan baé ya Mas, perluné ora ana sing
ngganggu gawé.”
“Iku luwih
prayoga Dhik.”
“Pirang jam
Mas aku kudu lungguh anteng kuwi?”
“Sethithik‑sethithiké
2 jam Dhik.”
“Adhuh Mas,
2 jam aku dadi gambar mati? Adhuh suwené. Lha yèn krasa ngelak kepriyé Mas?”
“Ya kena
ngunjuk Dhik waton banjur bali manèh anteng kaya dhèk mauné.”
“Apiké
nganggo klambi apa iki Mas?”
“Ngagem
klambi apa baé yèn sliramu kaya‑kaya mesthi pantesé Dhik.”
“Andak iya
ngono Mas? Apa sebabé?” wangsulané katon
bungah sebab nampa alem.
“Sebab wis
ayu tur luwes, gandhes, kèwes, pantes Dhik, sing nyawang mesthi bakal
nggrantes.”
“Ah
panjenengan iki, teka ana‑ana baé Mas, ana ngalem wong teka nganti semono akèhé.”
“Aku mung
matur ing sabeneré baé kok Dhik, sing dadi rak nyatané. Dhasaré pancèn wis
sulistya, rinengga ing busana, saya mantesi banget.”
“Nembé iki
Mas, aku oleh pangalembana sing kaya ngono.”
“Pangalembana
sing ora klèru Dhik, kang sanyatané, ora ditambahi lan ya ora dikurangi.”
“Hemm
......... Terima kasih Mas. Ya muga‑muga
baé sing padha nyawang karo aku dadi kepéncut temenan.” mengkono wangsulané Sri
Kumaladèwi, rumangsa seneng banget, banjur mèsem. Èsemé diincrit‑incrit, supaya
sing ketaman nandhang wuyung. Nanging R. Sukmana tetep meneng anteng, atiné
kaya watu, ora kagiwang babar pisan embuh apa sebabé.
Sri
Kumaladèwi pancèn dhasar bocah ayu, gandhes luwes, tur pantes, nyandhang
nganggo modhèl apa baé sarwa mantesi, sarwa ngepéncutaké. R. Sukmana dhéwé ing
batiné ya ngalem banget marang kasulistyané Sri Kumaladèwi. Ya pancèn ayuné
tanpa tandhing tur putri Sala cekèh. Leléwané, lakuné, tindak‑tanduké sarwa
mantesi, sarwa ndudut ati. Supradéné R. Sukmana atiné ora gingsir, ora gonjing,
lan ora nduwèni krenteg apa‑apa, apa manèh krenteg katresnan, babar pisan ora.
Embuh kepriyé, saiki atiné rumangsa kemba suwung, awit katresnané wis disokaké
kabèh menyang sawijining kenya kang saiki wis ora ana Sala embuh ana ngendi
ora ngerti.
Nanging saka
panampané Sri Kumaladèwi ora mengkono. R. Sukmana olèhé ngalem mau merga
diarani tresna marang dhèwèké. Kang mangka Sri Kumaladèwi dhéwé bareng kenal
karo R. Sukmana atiné banjur dadi gonjing miring thukul rasa sih katresnané.
Malah yèn sedina ora weruh R. Sukmana baé banjur digolèki, kanthi alasan rupa‑rupa,
sing nyilih iki, nyilih ika, mengkono sabanjuré. Mundhak dina Sri Kumaladèwi
saya tambah gedhé katresnané karo R. Sukmana, nganti dhèwèké banjur kepéngin
digambar, wosé kepéngin cedhakan, sebab atiné saben dina tansah nandhang
wuyung.
Mung émané
déné R. Sukmana ora tau gelem nimbangi, mung dianggep kaya lumrah baé. Sri
Kumaladèwi ora ngerti yèn atiné R. Sukmana wis tatu, wis kemba, ora nduwèni
rasa greget katresnan karo dhèwèké. Malah saka rumangsané Sri Kumaladèwi, R.
Sukmana mesthi bakal ketarik karo dhèwèké kaya nonoman liyané sing akèh, padha
kirim layang nglairaké krenteging atiné karo dhèwèké. Nanging kabèh ditolak
klawan alus. R. Sukmana dhéwé uga dianggep mesthi kaya ngono. Nanging panyanané
mau tibané luput. R. Sukmana atiné tetep kaya watu ora obah, ora mosik. Ngerti
kaya ngono Sri Kumaladèwi banjur golèk akal liya kang luwih alus, supaya R.
Sukmana kegiwang temenan karo dhèwèké.
“Sepisan ji
iki penggalihé Mas Sukmana mesthi kalah, mesthi manut karo aku tan kena ora.
Aku kepéngin weruh, sepira keteguhaning atiné Mas Sukmana.” mengkono grenengané
dhéwé ana kamaré karo ngilo, mèsem‑mèsem nyawang awaké dhéwé, kang lagi cucul
klambiné mung kembenan kaya putri Bali. Pakulitané sing kuning nemu giring lan
potongané awaké sing weweg isi, kaya potongan gitar, saya cetha saya ngégla,
apa manèh dhadhané kang ana rerenggané gunung sakembaran, saya mantesi, bisa
gawé gonjing miringé sing weruh.
Sri
Kumaladèwi rumangsa marem, seneng awit akalé mesthi bakal bisa nggonjingaké
atiné R. Sukmana temenan.
“Mas, Mas,
Mas Mana, aku saiki njaluk digambar, nanging ora menganggo cara Jawa, cara Bali
baé,” mengkono gunemé rikala arep digambar déning R. Sukmana ing dina Minggu
wayah jam 7 ésuk, ana kamar studhioné R. Sukmana.
“Elo dadi
ora sida ngagem cara Jawa ngono ta Dhik?”
“Ora Mas,
aku kepéngin nyandhang cara Bali baé, jarené aku yèn nyandhang apa‑apa sarwa
patut.”
“O...... Lha sing kanggo cundhuk[3]
apa?”
“Aku wis
nggawa kabèh Mas, iki apa tak gawa ana tasku kéné.”
“Yèn kaya
mengkono ya sakersamu, aku mung saderma nggambar.”
“Yèn ngono
aku dakcucul klambi ya Mas?”
“Ana ngendi
Dhik?”
“Wis ana
kéné baé rak ya kena ta Mas?”
“Yèn ngono
aku dakmetu sedhéla Dhik, yèn wis rampung aku
undangen.”
“Ora susah
metu Mas, wong mung kari cucul klambi kok. Malah mengko panjenengan dakjaluki
tulung pisan, mbeneraké sing kurang patut, awit aku durung kulina.”
R. Sukmana
ora mangsuli, lan ora sida metu, banjur nyedhiyaké bekakas, uba rampéning wong
nggambar, lungguh ngadhepaké méja, ngungkuraké Sri Kumaladèwi. Dené Sri
Kumaladèwi kang dhadhané weweg isi lan pakulitané sing resik saya katon
wéla-wéla cetha, alus lan lumer. Kembené rimong Bali banjur dienggo diganti
sing gedhé. Cundhuké kembang dipasang, karo bola‑bali ngilo. R. Sukmana isih
anteng lungguhé, ora nolèh ora barang lagi natani bekakas gambar kabèh.
“Mas, Mas,
Mas Mana coba pirsanana apa aku iki wis mèmper kaya Putri Bali?”
R. Sukmana
banjur nolèh kagèt, awit rumangsané lagi adhep-adhepan karo putri Bali temenan.
Sri Kumaladèwi nyandhang menganggo mengkono mau pancèn patut lan mantesi
banget. Saya mundhak ayuné, luwesé, kawesé, gandhesé manisé. Lambéné dibèngès,
mangar‑mangar abang, kaya‑kaya lagi nantang-nantanga sing nyawang. Mula nganti
suwé R. Sukmana ora bisa omong panyawangé kedhèp tesmak, domblong.
“Biyung,
biyung, wanguné bocah iki biyèn lairé kalung usus, nyandhang cara apa‑apa teka
mantesi temen.” mengkono gunemé R. Sukmana ing batin.
“Ah sayang,
aku mung bisa ngalem baé.”
Déné Sri
Kumaladèwi bareng R. Sukmana kaya mangkono, batiné seneng, tambah bungah, wis
mesthèkaké yèn R. Sukmana ketaman gandrung karo dhèwèké.
“Piyé Mas,
wis patut apa durung?”
“Luwih saka
déning patut Dhik, malah dakkira iki mau dudu sliramu.”
“Cundhuké
kepriyé Mas apa, wis patut?”
“Uwis Dhik
kabèh wis pantes.”
“Beciké aku
mengko mapan lungguh ana ing endi Mas?”
“Cedhak
cendhéla kéné baé Dhik, supaya padhang dadi cetha.”
“Iya ta, aku
manut.”
Sri
Kumaladèwi banjur menyat, lungguh ing dhingklik cilik, karo wiwit, pasang
aksiné.
“Piyé
lungguhku ngéné wis bener apa durung Mas?”
“Sing
prasaja baé lungguhmu Dhik. Awak rada méngos sethithik. Lha ngono wis bener.
Raimu arepna réné jejeg. Lha, Iha ngono bagus. Dhadha ungaIna sethithik,
pundhaké aja ndegèg. Lha ngono wis becik. Wis ya Dhik aja obah‑obah dakwiwitané.”
Sri
Kumaladèwi lungguh anteng kaya reca, ora obah‑obah. Sing anteng mung awaké,
nanging atiné sejatiné gorèh banget weruh priya sing tansah dadi telenging
atiné, dhadhané kaya kinebur rasané.
R. Sukmana
wiwit nyekel pènsilé diosèr-osèraké ana kain gambaré. Mripaté Sri Kumaladèwi
wiwit langsir, mandeng nom-noman sing lagi nggambar. Nanging sing nggambar
atiné tetep kaya watu ora gigrig weruh blegering awak kang sasat dilèr mau, lan
ora gonjing weruh kahanan sing kaya ngono, malah sajak ayem baé anggoné nggambar,
panyawangé mung kadhang kala baé, bubar iku terus ngobahaké pènsilé manèh
kanthi ayem kepénak. Weruh kaya mangkono mau ing batin kemropok banget. Sri
Kumaladèwi banjur nandukaké[4]
aksiné manèh, lambéné kang abang maya‑maya wiwit menga saka sethithik, terus
mèsem pait maduning gula, ndudut ati. Untuné kang cilik‑cilik rata miji timun
saya katon cetha putih kaya mutiyara, gilap‑gilap. Nanging R. Sukmana tetep
teguh atiné ora gonjing semenir‑menira, malah saya katon ayem, tangané panggah
ajeg enggoné nibakaké pènsilé. Weruh kahanan sing kaya mengkono mau Sri
Kumaladèwi tambah‑tambah saya mangkelé, awit enggoné nggodha ora pasah. Mangka
yèn nonoman lumrah baé mesthi bakal gègèr temenan weruh kahanan sing nyolok
kaya mengkono. Atiné saya tambah pegel, anyel, mangkel kagol.
“Adhuh kesel
banget aku Mas, apa vvis olèh obah awakku.”
“Kena Dhik,
malah saiki wis kena koktinggal, lan kena busana.” wangsulané R. Sukmana ayem.
“Lho apa wis
rampung gambaré Mas?”
“Durung
Dhik, nanging bagéan sing perlu‑perlu wis cukup.”
Sri
Kumaladèwi kepéngin weruh wujuding gambaré, mula banjur menyat marani, terus
ngadeg ing sandhingé R. Sukmana. Malah disengaja awaké disénggolaké. Nanging R.
Sukmana atiné tetep puguh ora gingsir, enggoné nyekeli pènsil tetep ajeg,
pènsilé terus mlumpat‑mlumpat ing kain kang wis wujud gambaré Sri Kumaladèwi.
“Kok durung
mèmper karo gambarku ta Mas?”
“Mula ngono
Dhik, suk rong dina engkas rak wis mèmper, wong iki durung dadi.”
Sarèhning
enggoné anggoda ora pasah. Sri Kumaladèwi banjur énggal‑énggal dandan. Klambiné
énggal‑énggal dienggo, cundhuké dibuwang, suwengé dilebokaké ing tas, karo
sajak mangkel.
“Mangkel
atiku.” mengkono grenengé Sri Kumaladèwi, bareng wis mulih ana kamaré. Tas kang
isi penganggo dibuwang bleber ana pojoking kamar. Awaké terus ambruk ing
paturon karo nangis.
“Hem
.......... nembé iki aku weruh ana priya kang kaya mengkono. Atiné puguh kaya waja. Hem
............. apa aku iki isih kurang
ayu kurang narik atiné?” mengkono
sambungé. Bantalé wis teles déning tètèsing eluh. Atiné tambah sedhih.
“O
............ Mas Sukmana Mas Sukmana,
apa kowé ora ngerti temenan karo krenteging atiku iki? Ana wis diwènèhi dalan
teka atimu isih atos temen, babar pisan ora nggatèkaké. Apa pancèn kowé wis
mati atimu? O ......... Mas Sukmana, welasa menyang dasihmu iki, kang tansah
nandhang asmara.” mengkono sambungé
manèh karo ngusapi luhé.
Bareng olèh
limang dina gambaré wis dadi, andadèkna bungahé Sri Kumaladèwi. Nanging meksa
isih gela, sebab panggodhané ora bisa olèh gawé. Malah wis naté nggodha R.
Sukmana nalika R. Sukmana menyang omahé Sri Kumaladèwi. Wektu iku kabener sepi
sing ana omah mung Sri Kumaladèwi dhéwé. Wong tuwané lagi menyang Lawéyan,
baturé lagi diutus menyang Singosarèn Sri Kumaladèwi ethok‑ethok semaput ora
éling. Trengginas R. Sukmana tetulung, Sri Kumaladèwi dipondhong diturokaké ing
dhipan, nanging bubar iku R. Sukmana isih tetep panggah baé atiné ora gingsir.
Sri Kumaladèwi kagol manèh.
Sri Kumaladèwi durung
kemba pikiré, banjur golèk akal manèh. Sutrisna anaké R. Sukmana dipondhong
digawa dolan ditukokaké sandhangan lan dolanan rupa‑rupa. Nanging R. Sukmana
atiné ya tetep panggah baé biasa. Weruh kaya mengkono mau Sri Kumaladèwi banjur
nékad gawé layang, kang uniné mengkéné:
Mas Sukmana sing daktrisnani.
Walèh‑walèh apa Mas wiwit aku ketemu
thuk sepisan karo panjenengan, atiku rumangsa kegiwang. kudu‑kumuduné kepéngin
terus cedhak karo panjenengan baé. Nanging Mas, wanguné panjenengan mung ayem
baé penggalihé sajak ora nggapé karo aku. Malah nalika aku jaluk digambar cara
Bali biyèn kaé, panjenengan ya sajak katon énak baé, ayem penggalihé. Mangka
yèn dudu Kangmas, kiraku mesthi bakal gorèh, weruh kahanan sing kaya ngono
wektu iku.
Mula bareng iki aku arep matur terus
terang Mas, karo panjenengan. Aku tresna karo panjenengan lair‑batin. Aku saguh
dadi gantiné ibuné Sutrisna.
Kang iku yèn panjenengan kersa
nimbangi bakal kaya apa bungahing atiku. Welasana ragaku iki. Ya mung
panjenengan priya sing tansah dadi lam-laming atiku rina wengi, yèn panjenengan
ora kersa ngleksanani sing dadi panyuwunku iki, kiraku aku sida mati ngarang
temenan. Welasana ya Mas?
Mung iki aturku, nyuwun kabar.
Rayi kang tresna sejati
Sri Kumaladèwi.
Bubar maca
layang mau R. Sukmana atiné rumangsa sedhih. Beneré mono R. Sukmana ya welas
karo Sri Kumaladèwi. Nanging atiné dhéwé ora nduwèni rasa katresnan
sethithik-sethithika, awit katresnané wis kadhung disokaké kabèh menyang RA.
Tien Tisnowati kang saiki wis ora ana kabaré, Nyut ................ sanalika
banjur kaya ginugah atiné, kèlingan menyang RA. Tien Tisnowati, kang wis naté
ditresnani. Wewayangan katon ngegla ana ngarepé, R. Sukmana menyat, njupuk
gambaré RA. Tien Tisnowati kang tansah disimpen. Gambar nuli dibèbèr disawang
dipandeng, atiné saya trenyuh, kèlingan menyang lelakon sing wis kepungkur
nalika sapatemon kang pungkasan, ana ing petamanan wayah bengi. Atiné semplah,
saya ton‑tonen terus. Kanggo nyapih kahanan sing ora becik, R. Sukmana niyat
arep ngumbara manèh, kanggo sawetara wektu. Awit yèn dhèwèké isih tetep ana
Sala, Sri Kumaladèwi bakal saya mesakaké dadiné. Awit R. Sukmana ngerti yèn
wong lagi kapedhotan katresnan iku pancèn abot banget sanggané, bisa nuwuhaké
lelakon rupa‑rupa, kaya dhèwèké dhéwé.
“Apa sebabé,
aku ora nduwèni tresna karo Kumaladèwi? Dhèwèké bocah ayu, pinter, tur anaké
wong sugih. Apa sababé atiku ora bisa nimbangi?” ya kaya mengkono mau gagasané R. Sukmana.
Layangé Sri
Kumaladèwi arep diwangsuli, lan arep diandharaké terus terang bab wong
jejodhoan kuwi, pawitané sakaroné kudu padha nduwèni rasa katresnan, yèn mung
sesisih, bakal ora becik. Bengi iku R. Sukmana banjur gawé layang wangsulan,
kaja mengkene:
Dhiajeng Kumaladèwi.
Layangmu wis daktampa, gawé trenyuhing
atiku, awit aku ora ngira babar pisan yèn arep nampa kanugrahan kang semono
gedhéné.
Nanging Jeng aja dadi gerahing
penggalihmu, aku kepeksa ora bisa nampa sih‑katresnanmu kang semono mau. Ora
kok merga aku gething karo kowé, kuwi ora babar pisan. Nanging merga tekané sih‑katresnan
menyang aku iki wis telat, wis kasèp awit katresnanku wis diborong kabèh,
daksokaké menyang sawijining kenya kang saiki wis ora ana.
Saupama tekané dhèk biyèn, luwih
dhisik, bakal daktampa kanthi tangan
loro, lan mesthi daktimbangi. Mangka wong
jejodhoan kuwi pawitané kudu sing padha déné nduwèni rasa katresnan, yèn sing siji ora, uripé
bakal kurang sam purna.
Mula saka iku aja pisan‑pisan andadèkna
gerahing penggalihmu ya Dhik, sebab atiku saiki wis adhem tanpa nduwèni greget
semangat apa‑apa. Sakabèhaning katresnanku wis
digawa lunga adoh banget. Daksuwun baé muga‑muga tetepa dadi sedulur
baé. Lan aku nyuwun pamit pisan, wiwit
dina sésuk‑ésuk aku arep ngumbara manèh, embuh menyang endi, aku durung
bisa ngaturaké, lungaku perlu arep
njembaraké kawruhku.
Kaya‑kaya cukup seméné atur
wangsulanku, lan aja pisan-pisan dadi gerahing panggalihmu.
Saka mitramu.
SUKMANA
Temenan ésuké R. Sukmana
wis ninggalaké Kutha Sala, ora ana sing ngerti saliyané ibuné dhéwé.
Let 5 dina
saka lungané R. Sukmana Sri Kumaladèwi tinemu nglalu mati ana kamaré dhéwé,
sarana laku ngendhat nganggo setagené. Wong tuwané sedhih banget, awit ora
nyana babar pisan yèn anaké bakal nemoni lelakon sing nggegirisi mau.
Ing layangé
kang ditujokna marang wong tuwané mung nyebutaké, nggoné dhèwèké nganti nduwèni
tumindak sing kaya mengkono mau, jalaran saka kepedhotan ing rasa katresnan.
Dhèwèké rumangsa isin, wirang, déné katresnané ora olèh tetimbangan, karo
sawijining priya sing ditresnani.
Pepuntoning
ati, wis ora ana dalan liya, saliyané mati sarana tumindak kaya ing ndhuwur
mau, katimbang wirang, lan tansah nandhang wuyung terus ing saben dinané.
Pancèn krodhaning sih katresnan jati yèn wis gelem krodha bisa gawé gègèring
donya, bisa gawé lelakon sing nggegirisi banget. Semono dayaning sih katresnan jati, dayané pancèn
luwih gedhé. Bab iki wis tumindak wiwit kuna makuna nganti tekan seprené, arang
kang bisa ngipataké. Ora lanang ora wadon, ora tuwa ora enom padha baé.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar