(epos carangan
Grehana ing Bumi Mandura)
Miturut pakem lakon iki ora ana,
nanging tokoh ing crita iki uga kasebut ing Mahabarata.
Lakon
iki kawiwitan saka negara mandura, kang jumeneng ing dhamparing keprabon yaiku
Prabu Basukethi dene keng ari raden Basuntara madeg raja ing negara Mandaraka.Prabu
Basukethi nduweni putra 3 yaiku Basudewa, Basusena, lan dewi Kunthi..
Raden Basudewa kang wus ngancik
dewasa kapeksa golek garwa amarga, Prabu Bsukethi bakal lengser keprabon lan
nggegedhang putrane bakal ngganteni.Raden Basudewa gelm rabi yen karo dewi
angsawati utawa maerah,nanging pilihan saka putrane ora di sarujuki keng rama
amarga arepa dewi maerah awujud manungsa kang ayune ngungkuli bethari wilutama
nanging dheweke iku tedhak turun saka prabu Angsadona raja ing Sruwangga kang
awujud raseksa.
Prabu Basudewa ora gelem rabi yen
ora karo dewi Maerah, dheweke banjur minggat tumuju ing negara sruwangga.Ana
tetembungan “ anak polah bapa kepradhah”,prabu Basukethi ora tega nyawang anake
kng mbarep nandnag wuyung tansaya suwe.Dheweke banjur nyarujuki Raden basudewa
nggarwa dewi Maerah, ora watara suwe sang Basudewa dangganteni ramane dadi raja
kang ajejuluk prabu Basudewa, dene patih njero di cekel dening arine pribadi
yaiku raden Basusena dena patih njaba kacekel adhi kaipe yaiku arya prabu.
Kahanan mau lumaku wis nganti pirang
pirang warsa, sang prabu uga nduwe garwa enom yaiku Badrahini lan Dewaki.San
Maerha serik atine, amarga sang prabu ora tau maneh tindak menyang kamare lan
tansah seneng ngaso ing kamara garwa nome.Kahanan mau di gunakake dening raja
Guwabarong yaiku prabu Gorawangsa kang uga kedana nmarang dewi maerah,.
Nalika sawijining weng, nalika sang
dewi nduweni niat nyedni para marune, ora di nyana nyana yen prabu Basudewa
tindak menyang gondoke, kanthi tembung kang manuhara lan arum manis ora suwe
sang prabu di ladeni kanthi trampil denng sang maerah,kahanan mangkono mau
kelakon kanthi makaping kaping lan maerah ora duwe rasa cubriya babar pisan,
ing sawijining wektu sang Basusena lagi
rondha njero lan ngerti maling aguna kang nyidra asmara kanthi rupa rakane
pribadi.Babagan mau banjur ndobrak lawang kamare kakangmboke lan ngoyak durjna
mau, prang tandhing ora bisa di selaki lan durjana mau akhire badar dadi
sejatining ujud prabu Gorawangsa.
Babagan mau banjur di lapurake
marang rakane,sang prabu katon duka lang paring prentah marang Basusena supaya
mateni Maerah ing tengahing alas lan di jupuk atine.
“Yen atine mau ambune wangi ateges
maerah ora salah, nanging yen atine ambune anyir ateges maerah wis wni laku
sedheng”
Maerah banjur di gawa dening
Basusena tumuju ing alas lan di pateni, atine kajupuk.Ambune anyir banget,
Basusena banjur bali menyang mandura lan di weruhke marang keng raka, sang
prabu paring prentah supaya atine mau kanggo pakan ajag wae.
Ing alas mau, bayi kang kinandhut
dening maerah lair lewat tatune ing wetenge keng ibu.Bayi mau tansya suwe
tansaya gedhe bareng sumiliring angin, ari arine katarik dhewe.Ora suwe bayi
mau kajupuk dening Sanggora, yaiku kakang saka Gorawangsa.Sanggora awujud
raseksa kang gedhene kagiri giri, nanging dheweke madeg dadi
pendhita.Gorawangsa dhewe mati kinrocok gegaman dening prajurit mandura, nailka
dheweke arep njupuk dewi Maerah.Nanging Gorawangsa ora mudeng yen Marah wis di
gawa menyang alas dening Basusena, kanthi sisa tenaga kang ora akeh gorawangsa mau nemoni kakange supaya nggoleki
Maerah lan putrane ing alas mandura.Gorawangsa njaluk supaya putrane kaweleg
ulah kanuragan lan guan kasantikan supaya bisa males ukum amrang wong mandura.
Panyuwun mau di kabulake dening
Sanggora, bocah mau di weleg kaya apa kang di jaluk dening sudarmane, bocah mau
dadi satriya kang nduweni pawakan gedhe dhuwur lan kang paling melok yaiku ana siyung kaya lumrahe raseksa.
Kangsadewa kang dadi arane, nduweni
pepatih ing guwabarong yaiku suratimantra, raseksa kang gedhene ora lumrah
tilak pepatih saka Gorawangsa.Dening sanggora, Kangsadewa di jarwani menawa
dheweke iku putra saka prabu Basudewa nata ing mandura lan nduweni hak kanggo
nglungguhi dhamparing kedahton.
Kangsadewa
lan Surntrimantra tumuju ing negara Mandura, ing negara Mandura Kangsa matur
menawa dheweke iku putra saka dewi Merah lan prabu Basudewa, nanging prabu
Basudewa lan Basusena suthik ngakoni satriya mau minangka anak lan
pulunane.Basudewa ngomong yen kangsa iku putra saka rseksa kang aran
Gorawangsa, Basusena dhewe kang meruhi laku sedheng mau.
“Apa sang rabu mudeng kadadean mau,
apa menawa kuwi adhine pribadi abnjur isa di percaya, sapa sing mudeng yen
basusena uga milik marang kangjeng ibu maerah mula gawe crita kan ngayawara
mau” pambengoke Kangsa.
“Ibumu pancen wong culiak, wani wani
laku sedheng karo raseksa.Aja wani wani ngancik bumi Mandura yen sikile
Basusena isish ngadeg jejeg”panantange Basusena.
Wong loro mau banjur adu tosing
balung leting kulit ing alun alun, saya suwe Basusena kaseser marang kridhane
kangsa.Basusena banjur tinggal glanggang colon playu.Kangsa banjur bali menyang
pasewakan lan njaluk di sengkakake minangka pangeran anom, gelem ora gelem
kudu.
“yo, yo kulup wiwit dina iki sliramu
dadi pangeran anom arya kangsadewa lan sun panggonake ing kadipaten Sengkapura”
atur Basudewa.
Wiwit dina kuwi katon grehana ing
langit mandura, ing wayah wengine Basusena bali menyang kedhaton saperlu nonton
swasana ing kono.Basusena kaprentah keng raka saperlu nyingitake si kakrasana
lan Badrahini ( ana kang ngandarake menawa bayi kang kinandut dewaki di pindah
kanthi gaib dening para dewa menyang kandutne Badrahini).Basusena banjur
nyingitake Kakrasana lan badrahini menyang widarakandhang, ing kana ana demang
Antagopa lan nyi Sagopi minagka abdi kinasihe prabu Basudewa.
Bayi kang kinadhut dening dewi
Badrahini lair kanthi slamet, kang pembarep nduweni kulit kang ireng manis lan
di wenehi tenger yaiku Narayana dene kang ragil lair wnodya di wenehi aran dewi
Rara ireng.Kakrasana seneng bage menawa momong adhi adhine, dheweke momong
bareng kalawan ana sak demang angtagopa lan nyi sagopi yaiku Udawa lan Endang
larasati.
Wektu kairing kanthi sumiliring sang
bayu, bocah lima mau padaha wus ngancik dewasa.Kakrasana nduweni watak kang
brangasan lan seneng tetulung seneng gawe pakaryan kang nganeh
anehi.Widrakandhang di gawe kaya alun alaun mandura lan nduweni waringin tutup,
dene Narayana lan Udawa seneng mbebedhag alas golek ajar kanggo didadekake
guru.
Ing sawijing dina kakrasana
mbebedhag alas saperlu golek kewan kanggo lawuh padinan, ora let watara suwe
kakrasana ketemu macan kang gedhene sakpedet anakan, anggone regejegan suwe lan
tansaya suwe macan mau badar sejatining ujud dewa ing Daksinageni, bethara
brahma.Dheweke paring nugraha marang kakrasana wujud aji kawijayan lan pusaka
aujud nenggala lan gada alugara, ing kono bethara brahma uga ngandharake menawa
titisane saka bethara Basuki, dene Narayana minangka titising bethara Wisnu.
Ing papan liyane, Narayana lan Udawa
meguru marang begawan Padmanaba.Ing kene mung Narayana kang di wejang aji aji
kadewatan lan di wenehi pusaka kyai keswa, cangkok wijayakusuma lan cakra
baswara, dene begawan Padmanaba manunggal kalawan Narayana amarga sang begawan
mau ora liya bethara Wisnu.
Ing papan liya yeku Sengkapura,
Pangeran anom arya Kangsadewa oar kasranten atine marang wisudha kanggo dadi
raja ing Mandura, mula dheweke pengen ngenekake adu adu jago manungsa, dene
kang di jagokake saka sengkapura ora nana liya yaiku patih Suratimantra.Pepenginan
mau banjur di andharake marang prabu Basudewa, sang nata gelem ora gelem
nyarujuki panjaluke sing sanyatane pancen dudu putrane,mula prabu Basudewa
paring dhawuh marang Basusena supaya njaluk tulung marang pulunane yaiku
Bratasena, ora liya anak saka adhine kang waruju, dewi Kunthi.
Papan kang wus sumadya kagelar
blabag kawat panancang.Ing kono Bratasena kelkon perang rame tanding kalawan
patih Surtimantra, ing papan kono uga katon si Kakrasana lan Narayana kang
nonton adu adu jago.Kangsadewa banjur nyolot lan prang tandhing karo kakang
adhi mau, ing babagan jaya kawijayan kakang adhi mau menag adoh saka kangsadewa
nanging babagan pakuinan, kangsadewa menang adoh.Mulane ora let suwe wong loro
mau di pithing dening kangsa, nanging Kangsadewa lena amarga krungu pambengoke
suratimantra kang nemahi pati, kahanan mau di guanakake Kakrasana lan Narayana
namakake pusaka alugara lan cakra baswara kng ndadekake patine Gorawangsa
putra.
Grehana lan mndung ing Mandura wis
kasil sumilak dening tangane putra mandura.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar