Donyaning Selingkuh
Ing Jagad Pakeliran.
.
(epos carangan Samba Juwing/Serat Bhomakawya)
Crita
iki kawiwitan nalika Raden Bambang Sitija takon marang ibune dewi Pertiwi sapa
kang ngukir jiwa ragane.
“Dhuh ibu, sinten ta sejatosipun
ingkang ngukir jiwa raga kula dalah rayi kula siti sendari, dhuh ibu”?pitakone
Sitija.
“Ngger kulup, wis suwe anggonku
pengen ngerti sapa sudarmamu saknyatane, nanging wanci iki sing dak
tunggu.Nunggu kowe lan adhimu si sendari nagncik dewasa.Sudarmamu ora liya nata
Dwarawati ajejuluk sri bathara Kresna, yaiku minangka titising Wisnu kulup”
ature dewi Pertiwi.
Banjur bocah sakloron mau apmitan
marnag keng ibu, arep suwita marang sudarmane ing Dwarawati.Munggel dalane
crita, bambang sitija nduweni aji pancasonya raksaning bumi, dadi yen kuwandane
saka sitija kasil tumemplek ing bumi, bebasan sedina mati ping pitu tetep bisa
temah jati waluya.
Tekan ing negara Dwarawati, bocah
sakloron mau ngaku menawa anak saka dewi pertiw lan bethara wisnui,dnen nata
Dwarawati minangka sudarmane jer sri
bathara kresna yaiku titising wisnu.Ing kene bethara kresna gelem ngaku
minangka anake, yen bisa ngalahake raja negara Trajutrisna prabu Bomantara kang
ngganggu gawe ing wewengkon Dwarawati.Bambang sitija sendika dhawuh marang
prentah mau.
Ing negara Trajutrisna yaiku
kedhatone para raseksa, dene kang jumeneng ing dhampare kedhaton yaiku prabu
Bomantara lan warangkane yaiku patih Pancatnyana.Ora suwe pasewakan geger
amarga ana striya bagus kang bisa mracondhangi sakehing prajurit, pungkasane
prabu Bomantara nemahi pati, dene Pancatnyana lan Garudha Wilmuka minangka titihane
Bomantara tumungkul marang Sitija, lan maneh sukma saka Bomantara manunggal
marang Sitija, mula or nggumun yen sabubare kuiw Bmabang Sitija kang madeg ratu
kanthi jejuluk Prabu Bomanarakasura nduwem=ni watak kang degsura lan gampang
nesu.Watak mau uga di segkuyung anane Pancatnyana lan Wilmuka kang bisa tata janma
lumrahe manungsa lan nduweni sirah raseksa.
Saka ibu liyane, Bamabang Sitija
duweni sedulur kayata, Raden Samba, Gunadewa, Saranadewa, Partawasesa, dewi
Titisri lan arya Setyaka.Bambang Sitija uga tansah gawe perkara, ora liya
kalawan anak panenggak pandawa yaiku Prabu Anom Harya Gathotkaca, saka masalah
rebut wewengkon( kawentar kikis tunggarana) lan rebut dadi senapatining pandawa
ing perang barata yudha jayabinangun ( kawentar Wahyu Topeng Waja).
Kabeh mau isih di maklumi dening sudarmane, nanging
kabeh kuwi ana wateses yaiku nalika samba nandang wuyung.Mangkene :
Samba yaiku putra Bethara Kresna
saka dewi Jembawati putri saka kapi jembawan.Samba nduweni sedulur tunggal bapa
lan ibu yaiku Gunadewa, satriya kang
bagus nanging ora beda karo eyange, nduweni buntut kaya lumrahe turune
kapi, mula kanggo ngguwang wirang lan isine
wong tuwa, raden Gunadewa milih manggon ana ing astana
gandamadana/gadamadana yaku pasareyane leluhure.
Ing wektu kuwi sang Sitija pengen krama
kalawan putri saka Surateleng, asesilih dewi Hagnyanawati utawa agnyanawati.Keng
rama di suwun dening anake supaya nembungak mrng surateleng, raden Samba kang
kajibahan nglakoni pakaryan mau.
Raden Samba banjur tumuju ing negara
Surateleng, nembung menwa putri agnyanawati arep di dadekake prameswari saka
putra prabu Kresna.
“Piye nini, apa sliramu gelem dipek
bojo dening putra saka prabu bathara kresna”?Pitakone saka raja Surateleng.
Amung eseme wae kang kawetu, nanging
hagnyanawati ngira yen samba mau sing bakal kasuwitani mula nampa panglamar
mau.Semono uga kalawan samba, kang duweni rasa marang dewi Hagnyanawati.Nanging
rasa mau banjur kapupus amarga dewi mau calon garwane kakangmase pribadi.
Saka salah pangerten mau, banjur
ngambra ambra tekaan titi wanci acara rabine Hagnyanawati kalawan Sitija,
penganten putri nalika acara sungkeman kang di sungkemi dudu bamabnag Sitija
nanging raden Samba, kadadean mau dadi gonjang ganjinge omongan para tamu,
babagan mau ora di dadekake prekara dening bambang sitija.
Wus ngancik pirang pirang candra
olehe bambang Sitija lan Hagnyanwati pada ngrasakne nikmate madu ing bale
sesomahan.Nanging mau mung bebasan nunggu kandege ilining banyu, lara wuyung
kang kesandang dening satriya paranggarudha mau amarga raden samba iku titising
bethara drema lan hagnyana wati minangka titising bethari dremi, nalika ana
kahyangan kekarone pada mudhun ing ngarcapada lan bakal dadi pasangan
selawae.Nanging ada salah kang ora bisa di nyana,bamabang Sitija kang kasil
nggarwa titising bethari dremi lan ndadekake samaba nandang roga.
Ing kahanan kaya mangkono mau, saka
kahyangan dewi wilutama tumurun ngarcpada saperlu asung pambiyantu marang
samba, kanthi sukaning penggalih samba nampa pambiyantune dewi Wilitama.Dening
dewi Wilutama raden Samba supaya bis tekn negra Trajutrisna luwih becik ngmbah
njrone bantala, nanging dewi wilutama paring pesen nalika mlaku sajorone siti
ana padhang padhang saka mburi, samaba ora oleh malik utawa noleh mburi.Kabeh
mau di sarujuki dening Samaba, sakwise kasil mlaku ing njeron lemah oleh pirang
pirang depa/pecak samba goreh atine, kok ana kaya sorot kang padhng banget saka
mburi nanging kabeh mau kapupus merga wedi marang dukane dewi
Wilutama.Sananjanta mangkono, adreg udreg pikirane pengin weruh ap kang
njalarai padhange dlan mau.
Bareng raden Samb noleh mburi, jebul
sunar kang madhangi dalane Samba mua saka payudara lan barange dewi wilutama
kang wis nglegena tampa kain sithik sithika, kaget lan duka dewi Wilutama merga
wewalere mau wis di terak, mula karo bali menyang kahnyangan, dewi Wilutama
paring sot marng si Samba.
“Samba, ora teguh atimu katitik kowe
nerak wewalerku mau, kajaba wis gawe wirangku uga dukaku mula ling elingen yen
patimu ora lumrah kaya manungsa, awakmu bakal kapotheng potheng lan kajuwing
juwing” mangkono sote dewi Wilutama
Ngungun lan getun sang Samba,
dheweke neruske lku nggrowong tan bisa
ngglawat, kahahanane malih dadi peteng lelimengan. Jer kaya mangkonoa mau
satriya paranggarudha mau uga kasil bisa tekan ing negara Trajutrisna.Samba
kanthi sesidheman mlebu kaputrene dewi Hagnyanwati, ing kaputren dewi
Hagnyanawati uga nandang roga awit tansah agegawang pasuryane sang
Samba.Dheweke ora ngira yen bakal suwita marang Sitija kng ora liya ya rakane
raden Samba.
Nalika Hagnyanawati lagi nandang roga
lan wuyung, ,kajugarake alam panglamune karo suwarane keng rayi paranggaraudha
“kula
keng sowan kakang mbok” ature raden Samba.
Hagnyanawati banjur mbagekake adine
mau, ngerti kahanan kang padha nandang wuyung lan rasa hardaning npsu kang wis
ora bisa kinampet, mula wong loro mau banjur nindakake pkaryan salumrahe wong
bebojoan, panah kunthawijayandanu wis kasil manjing ing wrangka ndadekake
Hagnyanawt semaput, sakbubare lelakon mau wong loro mau banjur resik resik lan
sapijagongan kaya mantenanyaran.
Kahana mau banjur di lapurake dening
emban marang prabu Bomanarakasura, kaya di nyonyog mawa pangrasane dene keng
rayi wani nggonjak garwane.Mula bamabang Sitija banjur menyang kaputren saperlu
ngonangi lakune adhine mau, lan bener apa kang di andharake denng emban mau yen
samaba lagi nindakakae andhon asmara kalawan Hagnyanawti,.Mak brol sanalika,
samba banjur kalarag ing plataran amba lan di pulasara
“Aduh kakangmas, adhuh. Kenging
menapa kula di pun makatenaken.eling kakngmas, kula rayi panjenengan
parangarudha”sambate samba.
Brol, sitija eling marang tumindake,
kang lagi di pulasara mau adhine pribdi,.”o . . o . . .o, samba, pangapuranen
pun kakang yayi, kakang amung nuruti hardane nepsu wae” sambate Sitija kanthi ngrangkul samaba.
Oa suwe wilmuka teka kanthi
pengremuk.”e e e raden, ora ana rayi nerak pager ayu lan wani nggonjak garwane
rakane pribadi”ature garudha Wilmuka.
Brol bramantyaning sang
pertiwiputra, lali marang purwaduksina.Adine kang wis asesambat mau banjur
kapulasara kanthi wengis lan kapotheng
potheng, kajuwing juwing wiwit saka tangan kekrone, suku banjur keri dhewe mustakane
samba kang pindhah saka gembunge.Tindak magkono mu amarga wis kepanjingan
kumarane prabu Bomantara mula di kaya mangkono mau, nanging Sitija banjur malih
maneh
“Dhuh adhiku dhii, samba.Apuranen
kakang yo dhi, kabeh amu ora dak jarag.”Sambate Sitija.
“Ora,
aku ora luput.Pancen kudune kowe mati amrga wis wani nggonjak
garwaningsun”.Ature Sitija kang wis malih malih.
Kadadean mau banjur di konangi
dening panengah pandawa, raden Arjuna.Mula ora let suwe kelakon perang tandhing
antarane bamabang Siija kalawan raden Arjuna.Ketara yen Bomanarakasura katon
kesesr yudhane, bola bali bisa di gawe niba lan ngambung lemah dening arjuna,
mula banjur Stija numpak titihane garudha Willmuka
Saka kadohan arjuna katon angel
ngasorake sang Pertiwisuta, rada lena, arjuna kena kelewange sitija lan nemahi seda.Kuwandane
arjuna di gotong dening punakawan karo twang tawang tangis, lunga an marak
sowan menyang dwarawati.
Ing dwarawati, prabu Kresna katon
kaget ngerti kuwandane arjuna dadi robyongan dening punakawan.Mula kanthi
kaungkulan kembang cangkok wijayakusuma, pancen urung dadi pepesthene yen panengah pandawa bakal tumekaning pati, mula
bisa temah jati, jati temah nirmala.Sang arjuna banjur crita larah larahe
kadadean mau tanpa ana kang kacecer.
Sang Kesawamurti katon duka banget,
ing kene kelakon dadi perang gedhe yaiku gojali suta.Bapak karo anak dhep
adhepan ing rananggana, kresna ora nyalahke marang matine samba jer kuwi wis dadi pesthine lan pancen samba
sing nandang luput, nanging wani cilik gawe lara gedhene gawe pepati kuwi kang
ora bisa di apura dening Narayana
Perang tandhing amu wus kelakon
nganti pirang pirang dina, nanging kabeh mau urung katon sapa kang bakale
unggul ing perang mau merga Bomanaraksura nduwe aji Pancasonya raksaning bumi,
bebasan sedina matia ping 7 nanging kunarpa mau kasil tumempel ing sti tetp
waae bis urip maneh.
Kresna katon susah merga putrane ora
bisa bisa mati, mula kresna sowan marang saptapertala saperlu nemoni dewi pertiwi kanthi salin rupa dadi
Bamabang Sitija. “Dhuh kangjeng ibu,
rikala kula perang kalwan ratu negara sebrang kula nemahi tiwas, nanging bareng
badan kula tuempel wonten siti kula saged waluya malih ibu”? Ature sang Boma
tiron mau.
“Ya kulup, bener kui amarga sliramu
nggadhuh aji pancasonya raksaning bumi, kang maune nemahi tiwas banjur bisa urip
maneh yen wis nempel ing lemah nanging ngger, jeneng kita sitija bakal bablas
mati yen ora tumempel ana lemah”.Piterange sang ibu, dewi Pertiwi.
Boma banjur bali menyang ing
palagan, lan nimbali gathotkaca saperlu paring dhawuh yen kudu siaga sawanci
wanci ing dirgantara kanggo nyaut kuwandane Sitija menawa wis ketaman cakra
baswara ln di papanke ana ing anjang anjang wesi kang wis cumawis.Peang tandhing
mau kawitan maneh, prabu Bomanaraksura nitih garudha Wilmuka, prbu kresna kang
wis ngerti pangapesane putrane mula gage namakake cakra baswara ing boma lan
tumpakane, wilmuka.Gathotkca tanggap swasana, ngerti kuwandane Sitija tiba
banjur kasaut lan di delehake ing anjang anjang wesi, ora perlu di baleni ping
pindho, boma ora bisa waluya maneh.
Ing kene kang perlu lan penting
yaiku aja wani wani marang wong tuwa, wong tuwa bisa menehi pangapura salah
kapianan utaa kapindho, nangng yen keterusan kuwi perlu rada di kasari.Ing
babagan selingkuh mau, miturut crita wayang kahanan mau ora slah jer
hagnyanawati lan samba pancen kudu dadi jodohne, nanging ing kasunyatan saiki
kahanan mau salah.Aja wani wani nggonjak bojone wong, apa maneh yen kuwi mau
kakange pribadi.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar